Nieuwe richtlijnen

  • Meer plantaardige voeding

In de nieuwste richtlijnen is de aanbeveling om dagelijks 250 gram groenten te eten met daarbij twee stuks fruit. Ook wordt er geadviseerd om wekelijks peulvruchten te eten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (soja)bonen, linzen, kikkererwten en spliterwten. Deze producten zorgen voor een verlaging van het ‘slechte’ cholesterol.

 

  • Meer vezels

Vezels zijn te vinden in plantaardige producten zoals groenten en fruit maar vooral in brood, graanproducten, rijst en pasta. Kies hierbij voor volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. Vezels zijn nodig voor een goede werking van de darmen. Een vezelrijke voeding verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, een beroerte, diabetes en darmkanker.

 

  • Minder rood en bewerkt vlees

Rood vlees is afkomstig van zoogdieren als runderen en varkens. Bewerkt vlees zijn voornamelijk de kant-en-klare producten die voor conserveringsdoeleinden gerookt of gezouten zijn of als er conserveringsmiddelen aan toe zijn gevoegd. Vlees is onbewerkt als het slechts gesneden is. Wit vlees daarentegen, wat geadviseerd wordt door de gezondheidsraad is afkomstig van gevogelte. Het consumeren van rood en bewerkt vlees wordt in verband gebracht met het risico op beroerte, diabetes, darmkanker en longkanker.

 

  • Gezonde vetten

Om de hoeveelheid slechte vetten in de voeding te verminderen wordt geadviseerd om boter, harde margarine en bak- en braadvetten te vervangen door zachte margarines, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën. Ook is het advies van de visconsumptie aangepast. Eén keer per week een vette vis consumeren is voldoende. Daarnaast is het advies om dagelijks 25 gram ongezouten noten of pinda’s te consumeren.

 

  • Meer thee, minder suikerhoudende dranken en minder alcohol 

Groene en zwarte thee heeft volgens diverse studies een positieve invloed op de bloeddruk en zorgt voor een lager risico op diabetes. Het advies is daarom dagelijks drie koppen koffie te drinken. Ongefilterde koffie heeft een cholesterol verhogend effect, vervang deze koffie door gefilterde koffie. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken, het gebruik hiervan is gelinkt aan overgewicht en diabetes type 2. Geen alcohol drinken is het advies. Drin je wel wat? Dan is het advies om niet meer dan 1 glas op een dag te drinken, dit om het risico op chronische ziektes te verlagen.

 

Overzicht van de Richtlijnen Goede Voeding zijn:

  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en 200 gram fruit

  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin, volkorenbrood of andere volkorenproducten

  • Eet wekelijks peulvruchten

  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag

  • Neem enkele porties zuivel per dag

  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis

  • Drink dagelijks drie koppen thee

  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten

  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvet en plantaardige oliën

  • Vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie

  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees

  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken

  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag

  • Beperk de inname ven keukenzout tot maximaal 6 gram per dagHet gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

 

 


  Eet jij al up-to-date? Doe de test!


 

 

Bron: Smaakvol tijdschrift, voorjaar 2016